Oostrum: Bloembakken tegen overlast vrachtauto’s
Aan de Witte Vennenweg zijn onlangs bloembakken met verkeersborden geplaatst om de overlast van geparkeerde vrachtwagens te voorkomen. Ook zijn er houten paaltjes in de wegberm geplaatst. De bewoners hadden overlast van de geparkeerde vrachtwagens en de gedragingen van de chauffeurs.
Situatieomschrijving
Het komt voor dat “buitenlandse” vrachtwagenchauffeurs hun laad- en losmoment missen, of juist te vroeg zijn, voor de bedrijven aan de Witte Vennenweg in Oostrum. Met als gevolg dat deze chauffeurs hun voertuig parkeren aan de Vennenweg en op het doodlopende stuk van de Witte Vennenweg. Overdag is dit over het algemeen geen probleem en niet verboden. Echter in de avonduren, in de nacht en in het weekend is dit volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wél verboden. Dit leidt dit tot overlast voor de bewoner(s). Deze bewoner(s) hebben namelijk zicht op onwenselijke gedragen van de chauffeurs: o.a. wildplassen, wildpoepen, het bereiden van maaltijden en lichamelijke verzorging door de chauffeurs in de buitenlucht.
In 2017 zijn er op de Vennenweg enkele staande rioolbuizen (met reflectors) geplaatst (door Maessen), zodat het voor vrachtwagens niet meer mogelijk werd om op de Vennenweg voor de woningen van de bewoners te parkeren. Ook zijn er paaltjes in de berm van de doodlopende Witte Vennenweg geplaatst om te voorkomen dat vrachtwagens de berm kapot reden.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de overlast voor de bewoners verminderde, maar nog steeds regelmatig aan het doodlopende stuk van de Witte Vennenweg voorkomt, ondanks herhaalde handhavingsinzet vanuit de BOA’s.
In 2019 is de overlastsituatie nogmaals beoordeeld door de gemeente en is gemeend, dat maatregelen op zijn plaats zijn om de overlast aan te pakken. Objectief gezien is er echter vanuit verkeerskundig oogpunt geen sprake is van een verkeers- of parkeerprobleem. Wel is er sprake van een overlastprobleem. Vanuit het team verkeer zijn randvoorwaarden meegegeven voor de uitvoering van het plaatsen van de bloembakken:
- robuuste en veilige oplossing;
- de inritten moeten bereikbaar zijn en blijven;
- aandacht voor zichtbaarheid;
- garanderen van doorgang.
De maatregel is volledig gefinancierd vanuit de bedrijven en wordt onderhouden door de bewoners. De twee borden op de bloembakken zijn ontworpen samen met de bewoners, en betaald vanuit het participatiebudget van de gemeente.
Met de partijen is afgesproken dat de komende periode (+/- 3 maanden) als pilot wordt gebruikt. Indien blijkt dat de meerderheid van de vrachtwagens alsnog tussen de bloembakken door rijden en parkeren aan de Witte Vennenweg, worden de bloembakken aan weerszijden, verspringend, neergezet.
De kanttekening die is meegegeven, is dat op het moment dat de maatregel leidt tot verplaatsing van de vrachtwagens, waardoor er problemen ontstaan op andere wegen in de omgeving, we opnieuw om tafel gaan.
Reden waarom hier wel bloembakken
Vanuit team verkeer is medewerking verleend voor het plaatsen van bloembakken, omdat de intensiteiten op het doodlopende stuk van de Witte Vennenweg minimaal is (het gaat hier om slechts enkele voertuigen op een dag), het verkeersonveiligheidsrisico laag is en de doodlopende Witte Vennenweg ontsluit slechts enkele woningen en bedrijven. Met een minimale kans op nieuwe problemen. Bij andere wegen worden er geen bloembakken geplaatst, omdat zij vaak dienen als een snelheidsmaatregel, wat juist kan zorgen voor onveilige situaties. Zo kunnen er bijvoorbeeld auto’s of fietsers tegen de bloembakken oprijden. De kans dat dit hier gebeurt is vanwege bovengenoemde redenen minimaal. Vandaar dat hier de bloembakken dus zijn toegestaan.